Onko evankeliumi Jumalan voima myös Suomessa?

Tom Lipkin

Kuvittele edessäsi rikinkatkuinen saarna ja pelästynyt kuulijakunta, joka kokee itsensä syntiseksi, tuomituksi ja olonsa epämukavaksi.

Kyllä. Joskus saarna voi todella saada ihmisen pelkäämään, murehtimaan, kokemaan itsensä alempiarvoiseksi ja tuomituksi.

Saarna on kuitenkin yksi ihanimmista Jumalan seurakunnalle antamista työvälineistä. Se voi myös luoda uskoa, toivoa ja rakkautta. Saarnalla voi olla vapauttava ja virkistävä vaikutus ja se saa sydämen ikään kuin "kuplimaan".

Ensimmäiset opetuslapset käyttivät saarnaa, sanan julistusta, esitellessään ihmisille Jeesuksen. Ennen kuin Jeesus nousi taivaaseen, hän antoi opetuslapsille käskyn saarnata kaikille ihmisille. Jeesus lupasi itse vahvistaa evankeliumin, kunhan opetuslapset vain julistivat (Mark. 16:20). Ajattele, minkälaisen ulottuvuuden Jumala on saarnaamiseen asettanut! Hän lupasi itse vahvistaa julistetun Sanan.

Apostolien tekojen saarnat keskittyivät Jumalan rakkauteen kaikkia ihmisiä kohtaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Saarnattiin yksinkertaisesti evankeliumin ydintä; sitä että Jeesus on Jumalan lahja, ja mitä ihmiselle merkitsi vastaanottaa ja uskoa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Yksinkertaisen evankeliumin kautta Jumala vahvisti Sanansa parantamalla sairaita.

Ei silloin saarnattu etusormi pystyssä kaikista ihmisten "vioista". Ei saarnattu tuomitsevasti ja syyttävästi. Ihmisten päälle ei asetettu taakkoja vaatimalla heiltä asioita. Paavali ei saarnannut siitä, miten "kauheaa" ateenalaisten epäjumalanpalvelus oli tai miten "kamala" elämäntapa korinttolaisilla oli. Eikä Filippuskaan saarnannut tuomiota Samarian ylle sen sekauskontojen tähden. Ei. Opetuslapset saarnasivat yksinkertaisesti Kristusta. Julistettiin Jumalan armosta, joka oli jokaisen halukkaan saatavilla. Julistettiin Jumalan mielihyvästä, joka tulee ihmisen ylle hänen vastaanottaessaan Jeesuksen armon. Kaikki keskittyi Jeesukseen. Omat teot eivät millään tavalla tehneet Jumalaan vaikutusta.

Nämä perustotuudet eivät ole koskaan muuttuneet. Aina on kuitenkin ollut taipumus saarnata jotain muuta kuin evankeliumia. Saarnoissa asetamme niin helposti katseemme itseemme ja kaikkeen siihen, mitä meidän pitäisi tehdä "saadaksemme herätyksen". Tuloksena on monta kertaa vain masentuminen. Emme mielestämme rukoile tarpeeksi, lue raamattua tarpeeksi, koe tarpeeksi hätää ihmisistä jne. Sanomme kuin Paavali kirjeessään roomalaisille: "Minä viheliäinen ihminen.." Tässä masentuneessa tilassa ajattelemme lisäksi evankelioivamme aivan liian vähän ja syyllisyys saa meistä vieläkin vahvemman otteen.

Yhtäkkiä – ilman, että edes oikein olemme ymmärtäneetkään, lakihenkisyys on varastanut meiltä paljon siitä vapaudesta ja ilosta, jonka Jumala on jokaiselle uskovalle antanut. On aika jälleen löytää evankeliumi! Jeesus tuli ottamaan pois kuormia, ei asettamaan päällemme uusia kuormia. Tästä saarnassa juuri on kysymys. Sen tehtävä on maalata ihmisten eteen kuva Jeesuksesta ja opettaa siitä, mitä hän arjessamme merkitsee.

Siksi Paavali sanoo: "Voi minua ellen evankeliumia julista!" Hän näki kaikki ihmiset edessään "ristiinnaulittuina Kristuksessa" ja hän tahtoi esitellä kaikki ihmiset Jumalan edessä "täydellisinä Kristuksessa". Paavali oli hyvin tietoinen siitä, ettei kenelläkään ollut omaa pyhyyttä. Jopa pyhitys on Jumalan lahja Jeesuksen Kristuksen kautta (1 Kor. 1:30). Jos painopiste pyhityksestä julistettaessa on "meissä" sen sijaan, että se olisi Kristuksessa, sillä on taipumus aina luoda syyllisyyttä elämän sijaan.

Kun evankeliumia julistetaan, ihmiset nostetaan ylös syyllisyydestä ja tappiosta. Jeesus sanoo syntiselle naiselle Johanneksen evankeliumissa 8: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee." Silloin synnin voima murtui. Kun synnin voima oli murrettu, Jeesus vapautti hänet elämään. Jeesus on samanlainen tänään. Saarnan ja opetuksen kautta syyllisyys ja alemmuuden tunne katoavat. Synnin valta murtuu. Saarna luo toivoa ja uskoa, ja saa jälleen kokea Jeesuksen ihanan rakkauden. Ehkä itsekin olet joskus joutunut syyllisyyden suohon. Anna Pyhän Hengen auttaa sinua. Hänen tehtävänsä ei ole osoittaa sinun epäonnistumisiasi vaan, että sinä epäonnistumisista ja virheistäsi huolimatta olet valtavan kallisarvoinen, rakastettu ja vanhurskautettu Kristuksessa. Ainoastaan Jumalan armo voi murtaa synnin voiman. Armo ei ainoastaan poista syntiä ja syyllisyyttä; myös suorituspaineet, itsekeskeisyys, taipumus verrata itseään muihin ja riittämättömyyden tunne katoavat.

Jeesus on kaikin tavoin esimerkkimme. Ensimmäisiä sanoja, joita Jeesuksen puheista kirjoitettiin oli: "Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi!" Mitä parannuksen tekeminen on? Se on sitä, että käännymme pois omista yrityksistämme teoillamme tai muulla tavoin miellyttää Jumalaa. Olivatpa nämä teot miten hyviä tahansa, niitä kutsutaan kuolleiksi teoiksi. Sen sijaan meidät on kutsuttu kulkemaan uskon tietä. Se merkitsee sitä, että ymmärrämme kaiken kokemamme hyvän olevan Jumalan lahja meille ja osa hänen ihanaa armoaan. Kaikessa Jeesus osoitti, että ihmisen oli mahdoton lähestyä Jumalaa, jos perustana oli vain "vähänkin" omavanhurskautta. Kaikki siunaukset tuli vastaanottaa yksinomaan lahjoina.

Totta kai Raamattu puhuu asioista, jotka ovat oikein ja väärin. Kyllä Raamatusta voimme löytää paljon elämänviisautta ja hyviä neuvoja. Mutta ei Raamattu ole ainoastaan moraalikirja. Kaikissa uskonnoissa on tietty moraali. Raamatussa on Ensimmäisestä Mooseksen Kirjasta Ilmestyskirjaan saakka oikeastaan vain kyse yhdestä henkilöstä, Jeesuksesta Kristuksesta (Luuk. 24:27). Kaiken saarnaamisen tehtävä on korottaa Jeesusta. Silloin Jeesus itse tulee vahvistamaan evankeliumin. Monet ajattelevat Jeesuksen tekevän helpommin ihmeitä Afrikassa tai Aasiassa. Mutta Jeesus tekee ihmeitä missä tahansa hänen evankeliumiaan julistetaan! Missä "joku" vastaanottaa uskossa. Ei Jeesus syrji Suomea. Tarvitaan vain joku joka julistaa, joku joka kuuntelee, ja Jeesus vahvistaa evankeliuminsa ihmein. Sinä voit olla se "joku", joka julistaa tai se "joku", joka vastaanottaa.

Evankeliumin julistaminen ei merkitse sitä, että kaikkien saarnojen tulisi olla kuin pääsiäissaarnoja. Evankeliumin ydin on kuitenkin kaiken julistuksen lähtökohta.

EKM - ja monet muut kanssamme - tahtoo julistaa tätä yksinkertaista evankeliumia, jonka Jeesus itse vahvistaa. Emme koskaan tahdo painaa ihmisiä alas, vaan aina nostaa. Tahdomme rohkaista pastoreita ja johtajia itse julistamaan evankeliumia, jota ihmeet ja merkit seuraavat.

Tahdomme julistaa tätä Jeesusta, joka on muslimien, buddhalaisten, hindujen ja kaikkien ihmisten ainut toivo. Tahdomme antaa evankeliumin johtajille ja poliitikoille. Tahdomme antaa sen juutalaisille ja arabeille. Tahdomme antaa sen kaikille ihmisille, kaikkiin maihin. Kiitos, että niin monet teistä tahdotte tehdä sen meidän kanssamme.