Vapaaksi lakihenkisyydestä

David Sterling

Oletko koskaan törmännyt sellaisiin ihmisiin, joiden seurassa tulee sellainen olo, ettei oikein pysty kunnolla hengittämään? Oletko joskus ollut hengellisessä tilaisuudessa, josta tekisi mieli juosta äkkiä ulos? Milloin viimeksi olet kuullut puheita, lukenut kirjoja tai lehtiartikkeleita, jotka puristavat uskonelämän sietämättömän ahtaaksi? Onko joku antanut sinulle joukon tiukkoja ja tarkkoja ohjeita, mitä saa tehdä ja mitä ei? Jos olet kokenut jotain mainitsemistani asioista, olet kohdannut niin sanottua lakihenkistä kristillisyyttä.

Lakihenkinen kristillisyys julistaa ehdottomia määräyksiä niissäkin asioissa, joissa Raamattu antaa omantunnon vapauden. Se tekee suhteellisista asioista ehdottomia ja sitoo näin ihmisten omattunnot.
Lakihenkinen uskonnollisuus on yksi vaarallisimmista ansoista, joita saatana tänä päivänä asettaa eteenpäin menevälle seurakunnalle. Se on tappavaa myrkkyä, joka voi tunkeutua jopa hyvin helposti vilpittömään ja antautuneeseen sydämeen. Lähes jokainen taistelee lakihenkisyyttä vastaan, ainakin jossain määrin, ja jokaisen taistelu voi olla erilainen. Useimmat tähän koukkuun joutuneista eivät edes tajua sitä.

Armon kautta kelvollinen!
Lakihenkinen julistus tekee uskovan riittämättömäksi, koska kukaan meistä ei voi lakia omin voimin täyttää. Jumalan laki on kyllä pyhä, vanhurskas ja hyvin tehokas. Mutta laki kääntää katseemme itseemme ja omaan kilvoitteluumme. Sen sijaan armo kääntää katseemme Kristukseen Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Armo tekee meistä riittäviä ja kelvollisia Kristuksessa. Armo ohjaa askeleemme valmiille tielle. On eri asia kulkea valmista tietä kuin raivata sitä tietä itselleen. Kristus on tien valmistanut, ja Hän itse on tie. Keskusteluissa ahdistuneiden uskovien kanssa tulee usein esille, että monet heistä raivaavat tietä itselleen. Se on todella hikistä puuhaa. Ihminen, joka pitäytyy sääntöjen noudattamiseen, kokee jatkuvaa turhautumista.

Sinun suhtautumisesi lakihenkisyyteen voi määrätä tulevaisuutesi. Lakihenkisyyttä sävyttää kieltojen ja vaatimusten raskas kuorma. Se henkii vierasta sanomaa: Jeesus ei sittenkään aivan riitä. Siksi lakihenkisyyttä tulee vastustaa lujasti terveellä ja puhtaalla evankeliumilla. Tavoitteemme tulisi olla päästä eroon kaikesta lakihenkisyyden vaikutuksesta ja lakihenkisyyden tuomista rasituksista. Seuraavassa luettelossa muutama varoittava esimerkki lakihenkisyyden vaikutuksista.

Henkilö, joka on lakihenkisyyden sitoma:

1) Tuntee olevansa lähempänä Jumalaa kuin muut tai että hänen elämänsä tai palvelutyönsä miellyttää Jumalaa enemmän kuin muiden. Tällainen ihminen ylpeilee hengellisestä kypsyydestään ja kurinalaisuudestaan, varsinkin muihin verrattuna. Todellinen hengellinen kypsyys tarkoittaa Kristukseen kasvamista. Kun alamme verrata itseämme toisiin, olemme selvästikin kadottaneet näkyvistämme todellisen päämäärän - Jeesuksen.

2) Laskee hengellisen elämänsä pisteitä. Tästä syystä uskovan elämästä tulee hyvin suorituskeskeinen. Niinpä tunnemme olevamme parempia, koska käymme useammin kokouksissa, luemme enemmän Raamattua, palvelemme Herraa enemmän jne. Nämä kaikki ovat jaloja pyrkimyksiä, mutta hengellisen kypsyyden todellinen mitta on se, että elämme hetkittäin lähellä Herraa emmekä keskity vain ulkonaisiin suorituksiin.

3) Näkee pikemminkin sen, mikä on vikana muissa ihmisissä, seurakunnissa jne. kuin sen, mitä hyvää niissä on. Arvostelu näyttää viisaalta, mutta se on yksi hengellisen ylpeyden syvimpiä muotoja. Aina arvostellessamme toista ihmistä julistamme omaa paremmuuttamme. Arvosteleminen ja tuomitseminen ei vaadi minkäänlaista voitelua, ja kuka tahansa pystyy vaivatta siihen.

4) On taipuvainen epäluuloisuuteen tai vastustamaan uusia liikkeitä, seurakuntia jne. Tämä on selvä oire kateudesta, joka on lakihenkisyyden eräs hedelmä. Tällainen uskonnollinen ylpeys vakuuttaa, että Jumala ei tee mitään uutta, ellei se tapahdu meidän kauttamme. Totuus kuitenkin on, että Herra ei kysy meiltä lupaa silloin, kun Hän toimii kansansa keskellä.

5) On yleensä taipuvainen torjumaan hengelliset ilmiöt, joita hän ei ymmärrä. Tämä on oire ylpeydestä ja kopeudesta, joka olettaa, että meidän mielipiteemme ovat samat kuin Jumalan. Oikea nöyryys pitää meidät oppivaisina ja avoimina, niin että kärsivällisesti odotamme hedelmää, emmekä heti langeta tuomiota. Tästä syystä meitä kehotetaan "koettelemaan kaikki, pitämään se, mikä hyvää on (ei sitä, mikä pahaa on)" (1 Tess. 5:21).

6) Rohkaistuu, kun hänen palvelutyönsä näyttää paremmalta kuin muiden. Tähän voisimme lisätä lannistumisen, kun tuntuu, että toiset näyttävät kasvavan nopeammin kuin me. Lakihenkisyys pyrkii aina keskittämään huomiomme tekoihin ja vertailuun sen sijaan, että me vain pysyisimme kiinni Kristuksessa.

7) Pitää usein tärkeimpänä tehtävänään repiä maahan se, minkä hän uskoo vääräksi. Sellaisen ihmisen palvelutyö johtaa enemmän hajottamiseen ja maahan repimiseen kuin pysyvän työn rakentamiseen ja hedelmän kantamiseen Jumalan valtakunnalle. Tällainen ihminen uskoo, että hänen tehtävänsä on "panna kuntoon" kaikki toiset. Hän käyttää vain vähän aikaa rakentaakseen ja rohkaistakseen Jumalan kansaa.

Vapauteen Kristus meidät vapautti
Saadakseen Jumalan kansan ansaan sielunvihollisemme saatana keksii hyvin salakavalia strategioita. Hän asettaa tiellemme petollisia ja tappavia ansoja. Hän toimii ovelasti ja viekkaasti. Hän pystyy naamioitumaan valkeuden enkeliksi. Meidän tulee tietenkin tutkia ennen kaikkea omaa sydäntämme (eikä toisten!) nähdäksemme, löytyykö sieltä merkkejä tästä myrkyllisestä hengestä. Ensisijainen vastuumme on pysyä itse vapaina sen vaikutuksesta.

Armo on luonteeltaan sellainen, että se virtaa aina alaspäin Jumalalta ihmiselle, Hänen valtaistuimeltaan meidän elämäämme. Armo ei etsi hyviä ihmisiä, jotka se voi hyväksyä, vaan se etsii ansiottomia, syyllisiä ja avuttomia ihmisiä, jotka se voi pelastaa ja asettaa uuteen asemaan Jumalan edessä.

Jumalan armo ei ole vain teologinen aihe tai oppi, jota voidaan ymmärtää tutkimalla sitä. Armo on voimakas, toimiva voima! Se on Jumalan rakkaus toiminnassa meidän ihmisten hyväksi. Hänen armonsa on Hänen apunsa, joka ilmenee elämässämme. Jokainen rukousvastaus, jokainen voitto ja läpimurto, jokainen parantuminen ja Jumalalta tullut siunaus on osoitus Hänen toimivasta armostaan.

Uusi liitto merkitsee meille pysyvää työsulkua vanhurskauden ansaitsemisen tiellä, koska kaikki vaadittava työ on jo suoritettu puolestamme. Jeesus on ainoa, joka on täyttänyt Jumalan lain kaikki vaatimukset. Jeesus on täynnä armoa, ja on ihana saada elää Hänen armossaan!