Lähetystyö, evankeliointi ja suhteemme rahaan

David Sterling

Apostolien tekojen kymmenennessä luvussa kerrotaan ihmeellisestä tilanteesta. Siellä on mies, joka oli todella omistautunut antamiselle. Hänen nimensä oli Kornelius, ja Raamattu sanoo, että hän antoi köyhille niin paljon ja niin usein, että hänen lahjansa tulivat "muistoon" Jumalan edessä. Huomaa kuitenkin, että Kornelius ei antanut saadakseen Jumalan huomion. Hän oli vain antelias ihminen. Hän oli huomannut, että tärkeintä elämässä on antaa, ja tuo havainto oli tehnyt hänestä sellaisen antajan, että Jumala ei voinut olla huomaamatta häntä. Kornelius oli Jumalaa pelkääväinen mies, joka ei kuitenkaan ollut koskaan kuullut evankeliumia Jeesuksesta. Mutta Jumala teki jotain erityistä hänen hyväkseen. Hän antoi Korneliuksen nähdä enkelin, joka neuvoi häntä kotiinsa hakemaan Simon Pietarin. "Hän kertoo sinulle, mitä sinun tulee tehdä," enkeli sanoi.

Tiedätkö, mitä tapahtui seuraavaksi? Pietari tuli Korneliuksen kotiin, aivan niin kuin enkeli oli sanonut, ja alkoi saarnata evankeliumia. Mutta ennen kuin hän pääsi saarnansa loppuun, Pyhä Henki laskeutui - ei vain Korneliuksen päälle, vaan kaikkien hänen ystäviensä ja sukulaistensa päälle, jotka myös olivat siellä. Raamattu sanoo, että ne juutalaiset, jotka tulivat Pietarin kanssa, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoillekin. Korneliuksen kautta Jumala alkoi vaikuttaa pakanoiden keskuudessa. Se oli niin mullistava liikehdintä, että se järkytti jopa ensimmäisiä väkeviä apostoleja… eikä tuo liikehdintä ole vieläkään loppunut!

Ole iloinen antaja
Uskon, että Jumalalla on jotain aivan erityistä Pyhässä Hengessä niille, jotka antavat omastaan. Hän huomioi heidät aivan niin kuin Korneliuksen päivinä. Hän avaa edelleen ovia niille, joille antaminen on elämäntapa, niille, jotka antavat myös vaikeina aikoina, niille, jotka eivät anna pakosta tai siksi, että ihmiset kiinnittäisivät heihin huomiota vaan yksinkertaisesti siksi, että he rakastavat Jumalaa. Uskon todella, että Jumala edelleen huomioi sellaisen antamisen.

Älä ymmärrä minua väärin. En tarkoita, että voisit ostaa itsellesi pääsyn tähän Jumalan liikehdintään. Sinä et voi ostamalla saada Jumalan voimaa. Mutta antamalla sinä voit lisätä kykyäsi vastaanottaa Häneltä enemmän! Antamalla voit valmistautua olemaan mukana siinä, mitä Hän tekee.

Jumala on valmis!

Uskon, että me olemme juuri nyt jonkin suurenmoisen kynnyksellä. Jumala on valmis viemään meidät uuteen ulottuvuuteen - jännittävimpään ulottuvuuteen, mistä kukaan meistä on koskaan ollut tietoinen. Älä anna ahneuden estää sinua pääsemästä siihen. Älä anna jonkin surkean sadan euron setelin pidätellä sinua.

Kultaisen vasikan palvonta ei kuulu ainoastaan menneisyyteen, vaan on hyvin tunnettu epäjumala tänä päivänä. Raha ei ole kaikkivoipa. Tarvitsemme uuden näyn! Itsessään raha on neutraali väline. Se saa arvonsa vasta siltä henkilöltä, jonka hallussa se on. Raha-asioissa voimme soveltaa uskoamme käytännöllisellä tavalla. Seuraavassa kuusi rahankäyttöön liittyvää Raamatun periaatetta.

Jumala on lähteesi
Kaikki, mitä sinulla on, on lahja Jumalalta. Vaikka näennäisesti olisitkin tehnyt työtä omaisuutesi hankkimiseksi, Jumala on kuitenkin se, joka antoi sinulle kyvyn tehdä työtä. Jumala omistaa meidät. Me olemme Hänen; sydämemme, kätemme, päämme ja kaikki, mitä meillä on. Hän on kaikkien henkilöiden ja tavaroiden ehdoton ja täydellinen omistaja. Armo ei muuta Jumalan omistusoikeutta. (1 Kor 4:7)

Antamisen ilo
Jumalan luonteenpiirre on antaminen. Hän antoi ainoan poikansa - kuinka Hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin Hänen kanssansa. (Room 8:32) Olemme uudestisyntymisen kautta tulleet osalliseksi Jumalan luonnosta. (2 Piet 1 :4) Antamisen halu on sydämissämme. Suurinta iloa voimme kokea antaessamme.

Tallenna taivaan tilille
Meidän tulisi olla riippumattomia tämän maailman rahajärjestelmistä ja vaihtelevista suhdanteista. Antaminen Jumalan valtakunnan työhön, Hänen osoittamallaan tavalla, on kuin tallentamista taivaalliselle pankkitilille, josta voit saada tarpeisiisi vastauksen.

Jumala näkee lahjasi

Jeesus sanoi köyhästä leskestä, että hän laittoi enemmän kuin muut, ei määrällisesti, mutta laadullisesti kylläkin. (Luuk 21:1-4) Hän antoi uskossa luottaen, että Jumala täyttää hänen tarpeensa. Vielä tänäkin päivänä Herra näkee, miten hoidamme meille uskottuja talousvaroja.

Säännöllisyys kasvattaa
Ota tavaksesi määrätietoisesti harjoittaa uskoasi antamisen kautta. Täsmällisyys raha-asioissa on aina välttämätöntä. Kymmenykset maksetaan, kun taas vapaaehtoinen uhrilahja annetaan. Kymmenysten maksaminen on rehellisyyden varassa, vapaaehtoinen uhri on anteliaisuuden varassa. (1 Kor 15:2)

Jumala haluaa siunata

Vanhan liiton ihmiset kokivat runsaita taloudellisia siunauksia. Olemme osallisia paremmasta liitosta. (Hebr 7:22) Kristuksessa meille tarjotaan yltäkylläistä elämää niin hengellisesti kuin aineellisestikin (3 Joh 2) Jumala täyttää kaikki sinun tarpeesi RIKKAUTENSA, ei palkkasi, mukaan. Se on Herran siunaus, joka rikkaaksi tekee. Anna Jumalan siunata Sinua ylenpalttisesti!

Ota vastaan Jumalan haaste ja kokeile Hänen suunnitelmaansa seuraavat 12 kuukautta. Kokeile täysin rehellisesti - yhden vuoden ajan. Ennustan, että se tulee olemaan uskossaoloaikasi onnellisin vuosi ja että sen jälkeen tulet varmasti jatkamaan kymmenysten, uhrien ja antien tiellä, niin kauan kuin elät! Ja kaiken lisäksi et jää sivustaseuraajaksi herätyksessä, joka pyyhkii ylitse koko maan!

Jeesus sanoi: " Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi. "