Kutsuttu sovituksen virkaan

Tom Lipkin

Miten sinusta tuli kristitty? Miten tulit uskoon? Tahdon tehdä tämän kysymyksen sinulle, joka olet kokenut Jumalan pelastavan armon elämässäsi. Tulitko uskoon, koska joku osoitti sormella puutteitasi ja epäonnistumisiasi? Siksikö, että joku kritisoi elämäntapaasi? Siksikö, että koit kristittyjen tuomitsevan sinua?

Ei, luultavasti tulit uskoon, koska joku kertoi sinulle, että syntisi oli jo sovitettu ja että Jumala todella rakastaa sinua. Joku oli astunut sisään tuohon niin kutsuttuun "sovituksen virkaan".

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa"(2. Kor. 5:20-21).

Sovitus Jumalan kanssa ei tarkoita aivan samaa kuin sovinto ihmisten välillä. Ihmisten välisissä suhteissa on usein molempien sekä annettava että vastaanotettava anteeksiantoa. Ihmisen ja Jumalan välisessä suhteessa ihminen on anteeksiantoa tarvitseva osapuoli. Jumalalla ei puolestaan ole minkäänlaisia negatiivisia tunteita ihmistä kohtaan, vaikka tämä olisikin kääntänyt Jumalalle selkänsä. Tuttu tuhlaajapoika-vertaus Luukkaan evankeliumista 15 valaisee meille tätä. Poika käänsi isälleen selkänsä ja tahtoi lähteä maailmalle ilman yhteyttä isäänsä. Vertauksesta tiedämme, ettei pojan elämä mennyt kovin hyvin. Isän rakkaus ja uskollisuus poikaansa kohtaan ei kuitenkaan muuttunut. Jumalan rakkaus on sama tänäänkin. Hänen agape-rakkautensa saavuttaa, ei ainoastaan Jumalan seurakunnan, vaan kaikki ihmiset.

Jeesus olisi voinut ylösnousemuksensa jälkeen "pitää lujilla" niitä, jotka hänet ristiinnaulitsivat, ja sanoa: "Uskotteko nyt sitten?" Hän ei kuitenkaan tee niin. Jeesus tahtoi, että motiivi siihen, että tahdomme yhteyttä hänen kanssaan, olisi rakkaus. Samoin on asia nytkin. Emme voi pakottaa ketään rakastamaan Jumalaa. Mutta voimme kertoa, että Jumala rakastaa heitä! Tämä on sovituksen virkaa. Se, että kerromme jollekin, että Jumala jo Golgatalla sovitti heidän syntinsä ja epäonnistumisensa.

Tämä on myös EKM:n sanoma. Tahdomme niin monen kuin mahdollista ymmärtävän Jumalan sovitustyön. Tahdomme myös rohkaista sinua, jolla on vielä pelastumattomia ystäviä, sukulaisia, naapureita ja muita tuttavia. Älä tuomitse heitä. Rukoile Jumalalta tilanteita, joissa voit osoittaa heille Jumalan rakkautta. Muista: Jumalan asenne kadotettuja ihmisiä kohtaan on valtavan positiivinen. Sinä uskovana edustat tätä asennetta. Siksi Jeesus vietti aikaa "syntisten ja publikaanien" seurassa. Jeesuksesta huokuva rakkaus veti heitä puoleensa. He eivät kokeneet itseään tuomituiksi. Sama rakkaus on sinussa.

Ehkä kuulut niihin, jotka kokevat evankelioinnin vaatimuksena. Ehkä olet sitä mieltä, ettet ole "tarpeeksi hyvä" kristitty. Asiat voivat helposti mennä pieleen elämässämme, vaikka uskonelämämme alussa tahdomme hyvää. Jumalan sovitustyö koskee sinuakin. Anna Jumalan rohkaista sinua ja anna hänen rakkautensa ympäröidä sinut.

Olet varmasti huomannut, ettei inhimillinen rakkaus ole aina kovin pysyvää. Rakkautemme Jumalaa kohtaan voi sekin aaltoilla. Joskus hänelle antautuminen on helpompaa, joskus taas vaikuttaa siltä, kuin vain ajattelisimme itseämme. Mutta Jumalan rakkaus ei aaltoile. Se on vakaa ja järkkymätön. Siksi keskitymme Jumalaan ja hänen rakkauteensa. Hänen rakkautensa on sama koko ajan jopa suurinta syntistä kohtaan. Siksi hän on kutsunut meidät, minut ja sinut, sovituksen virkaan!