Joosef - ajaton ja ajankohtainen kertomus

Tom Lipkin

Elämä ei aina mene meidän suunnitelmiemme mukaan. Vastoinkäymiset kohtaavat meitä joskus meistä riippumattomista syistä. Joskus taas asiat menevät paremmin, kuin odotimmekaan ja ajattelemme, ettei meillä ollut siihen osaa eikä arpaa. Miksi? Missä Jumala on vastoinkäymisten hetkellä? Haluaako Hän osoittaa rakkauttaan erityisellä tavalla elämän tuntuessa vaikealta?

Kertomus Joosefin elämästä on yksi Raamatun vahvimpia kertomuksia. Se koskettaa sydämiämme. Muistan vieläkin, kun 8-vuotiaana kuuntelin opettajani kertomusta Joosefista. Muistan, että  minun oli vaikeaa pidätellä kyyneleitäni. Kertomus Joosefista on sekä ajaton että mitä suurimmassa määrin ajankohtainen.
Joosefin ollessa nuori Jumala näytti hänelle unia. Joosefin omat veljet eivät ymmärtäneet häntä. He tulivat kateellisiksi ja myivät hänet orjaksi Egyptiin. Vaikka Joosef tiesi Jumalan puhuneen hänelle, hänen elämänsä vaikeutui. Joosef tuli Potifarin taloon ja palveli sekä Jumalaa että ihmisiä puhtaalla sydämella. Jumalan käsi oli hänen yllään. Potifar ylensi hänet talonsa ”toimitusjohtajaksi”. Jumalan lahja ja kutsumus Joosefin elämässä oli ilmeinen. Joosef petettiin toisen kerran, tällä kertaa Potifarin vaimon taholta. Joosef heitettiin vankilaan. Vaikutti siltä, ettei hänen uniensa toteutumiselle ollut minkäänlaista perustaa. Ehkä joskus vaikuttaa siltä, kuin Jumalan sinun elämällesi antama unelma tai näky olisi hyvin kaukainen.

Palvele Jumalaa ja ihmisiä
Vankilassa Joosef toimi, niin kuin hänen aina oli tapana. Hän palveli myös siellä sekä Jumalaa että ihmisiä. Jumalan käsi oli hänen yllään. Tämä on meille rohkaisuksi. Vaikka muut yrittäisivät toimia sinua vastaan, kukaan ei voi ottaa Jumalan kättä ja rakkautta pois elämäsi yltä. Se, mihin Jumala on sinut kutsunut, on edelleenkin olemassa. Joosef asetettiin muiden vankien johtajaksi. Jumalan armo oli hänen elämänsä yllä.
Joosef välitti muista vangeista. Kun Faaraon juomanlaskija ja leipuri olivat eräänä yönä nähneet unta, he näyttivät surullisilta. Joosef kysyi heidän alakulonsa syytä. Hän selitti heidän unensa ja muistutti juomanlaskijaa siitä, että oli vankilassa syyttömänä.

Raamattu sanoo, että juomanlaskija unohti Joosefin. Mutta oliko Jumala unohtanut tämän? Joskus voi tuntua siltä, kuin Jumala olisi sinut ”unohtanut”. Joosefin kertomus kertoo kuitenkin asian täyden vastakohdan.

Jumalan näky toteutuu
Aikanaan myös Faarao näki unta. Kukaan ei pystynyt hänen uniaan selittämään. Lopulta juomanlaskija muisti Joosefin. Ajattele! Joosef heräsi eräänä ”tavallisena” päivänä vankilassa. Mikään ei viitannut siihen, että tämä päivä olisi erilainen. Hänen unelmansa ja näkynsä vaikuttivat, jos mahdollista, vieläkin kaukaisemmilta.  Yhtäkkiä tapahtui jotakin, joka tuli muuttamaan sekä Joosefin että monen muun ihmisen elämän. Faarao kutsutti Joosefin vankilasta. Joosef sai uudet vaatteet ja kunnon pesun. Nyt hän seisoi  yllättäen Faaraon edessä. Jumalan armo oli Joosefin yllä, joka selitti Faaraon unet. Ennen auringonlaskua Joosef oli nimitetty Egyptin ”pääministeriksi”. Mikä päivä!

Vasta silloin Joosef alkoi ymmärtää, miten asiat liittyivät toisiinsa. Luultavasti Jumalan suunnitelma oli, että hänet myytiin orjaksi. Jumalan suunnitelma oli, että hän palveli Potifarin talossa. Oli jopa tarkoitus, että hän joutui vankilaan! Oli myös tarkoitus, että hän tapaisi siellä leipurin ja juomanlaskijan. Vai oliko vain sattumaa, että nämä joutuivat samaan ”huoneeseen” Joosefin kanssa? Ei varmastikaan!

Jumala piteli koko ajan Joosefin elämää käsissään, vaikka Joosef ei aina ymmärtänytkään tapahtumien kulkua. Emme mekään ehkä aina ymmärrä asioita, jotka elämässämme tapahtuvat. Juuri sellaisina hetkinä Joosefin esimerkki on meille rohkaisuksi.

Joskus meitäkin syytetään väärin perustein. Joskus joku voi valehdella sinusta tai minusta, kuten Joosefistakin valehdeltiin. Koskaan Joosef ei kuitenkaan vastannut samalla mitalla. Hän ei koskaan kostanut Potifarin vaimolle tai omille veljilleen. Hän ei edes ollut vihainen juomanlaskijalle, joka oli unohtanut hänet. Miksi olisi ollut? Jumalan armohan oli hänen yllään.

Jeesuksen luonne sinussa
Joosef on kaikkein selkein kuva Jeesuksesta vanhassa liitossa. Hän loisti Jeesuksen puhtautta ja Jeesuksen asenteita kaikessa. Jumalan luonne asui hänessä. Samoin on meidän elämässämme. Jeesus asuu sinussa ja minussa. Meidän ei tarvitse kostaa tai ”antaa takaisin”. Koska Jumala on antanut meille anteeksi, mekin voimme antaa toisille anteeksi. Jeesuksessa, ja vain Jeesuksessa, sydämemme voi pysyä puhtaana ja anteeksiantavana.

Kun Joosefin veljet sitten tulivat Egyptiin ruokaa ostamaan, ei Joosefilla ollut minkäänlaista tarvetta ”olla oikeassa”.  Joosef etsi yhteyttä. Ainut asia, jonka hän halusi tietää, olivatko veljekset vieläkin valmiita pettämään toisiaan, vai oliko heidän sydämensä muuttunut? Kun myöhemmin osoittautui, että he olivat valmiita antamaan elämänsä sekä toistensa että isänsä puolesta, ei Joosefin rakkaudenosoituksilla ja huolenpidolla heitä kohtaan ollut rajaa.  Joosef itki ilosta ja onnesta. Hän halasi heitä niin lujasti kuin pystyi. Lopultakin rakkaus oli voittanut kaiken menneen ja heillä oli todellinen yhteys. Elämässä ei aina ole kysymys siitä, että aina olisi oikeassa, vaan että Jeesuksen luonne saa tulla meissä esiin.

Kun veljesten isä, Jaakob, oli kuollut, Joosefin veljet huolestuivat. Entä jos Joosef silti haluaa kostaa? He tunsivat edelleenkin syyllisyyttä menneestä. Me kristityt voimme joskus tuntea samalla tavalla. Olemme ajatuksissamme sitä mieltä, että Jumala on hyvä ja että Hän on antanut kaikki virheemme anteeksi. Silti syyllisyydentunne voi kalvaa meitä. Sydämissämme epäilemme: ”Entä jos Jumala kuitenkin on minulle vihainen? Ehkä en ole täysin saanut anteeksi?” Kun veljet epäilivät Joosefin hyvyyttä, Joosef alkoi itkeä. Veljet eivät sittenkään vielä olleet nähneet Joosefin todellista luonnetta. Sinun ei koskaan tarvitse epäillä Jumalan rakkautta juuri sinua kohtaan. Sinun ei enää tarvitse ajatella, että Jumala olisi sinulle ”vihainen”. Ei, ristissä on kyse siitä, että Jeesus otti rangaistuksemme, jotta voisimme elää Hänen armossaan ja siunauksissaan!

Kyse ei ole vain sinusta
Joosef sanoo, että se, mitä hänelle tapahtui, tulisi ”pelastukseksi monille”. Hänen elämässään oli siis kyse muustakin kuin hänestä itsestään. Sinun elämässäsi ei ole kyse vain sinusta. Ei, Jumala tahtoo käyttää sinua siunaukseksi monille.

EKM:ssä olemme viime aikoina käyneet läpi asioita, jotka muistuttavat Joosefin kokemuksia. Meillä on kuitenkin yksi ainut suuri kaipaus; että niin moni kuin mahdollista, saisi kokea Jumalan rakkauden ja pelastuksen.  Kaipaamme saada itse elää Jumalan rakkaudessa ja armossa sekä antaa niitä eteenpäin niin monelle kuin mahdollista. Tästä lähetystyössä on kysymys! •