Anna evankeliumin pysyä hyvinä uutisina

Lue tämä artikkeli pdf-muodossa

Tom Lipkin 10/2011

Elämme monien erilaisten hengellisten virtausten ajassa. Kaikkien kirjojen, kristillisten tv-ohjelmien ja opetusten erilaisten suuntausten joukosta ei aina ole helppoa erottaa Herran ääntä. Kuulemastamme opetuksesta voi suuri osa olla siunaukseksi, mutta joskus monet erilaiset sanomat vain hämmentävät. Pyhä Henki on kuitenkin auttajasi. Hän tekee selkeän evankeliumin kristallinkirkkaaksi.

Usko on yksinkertaista
Ajattele aikaa, kun tulit elävään uskoon Jeesukseen. Vastaanotit uskon lahjan ja Jumalan vanhurskauden ilman minkäänlaista vastasuoritusta. Et maksanut pelastuksestasi mitään. Joku muu oli jo maksanut puolestasi. Siten kuin uskon vastaanotit, sinun tulisi siinä myös vaeltaa, ja elää Kristuksessa (Kol. 2:6). Kypsyys, kaikki siunaukset, ihmeet ja pyhitys ovat sen saman yksinkertaisen uskon hedelmiä, jonka kautta pelastuit. Evankeliumi on edelleenkin hyvät uutiset riippumatta siitä, missä vaiheessa uskonvaellustasi olet. Sinua ei kutsuttu toteuttamaan itsesi tai toisten laatimia velvollisuuksien ja odotusten luetteloita. Päinvastoin, elämä on Jumalan lahja sinulle. Sisimmässäsi on elämä – sykkivä ja ylitsevuotavainen. Yksinkertaisen uskon kautta motivoidut sydämestäsi. Löydät evankeliumin omalle elämällesi. Viimeinkin, se ainut evankeliumi, jonka voit antaa eteenpäin, on tullut todelliseksi - ei teoriaksi - omassa elämässäsi.

Identiteettiongelma
Lääkäri voi epäonnistua leikkauksessa, mutta hän on silti edelleen lääkäri. Opettaja voi epäonnistua tiedonvälityksessä, mutta hän on edelleen opettaja. Maanviljelijä voi epäonnistua pelloillaan, mutta hän on edelleen maanviljelijä. Jumalan armosta vanhurskautettu ihminen voi epäonnistua monin eri tavoin, mutta hänen luonteensa ja identiteettinsä on edelleen Jumalan vanhurskas ja rakastettu! Ongelma on – ja on aina ollut – että emme enää ymmärrä, mikä todellinen identitettimme Kristuksessa on.  Ajatelkaamme mitä todella tapahtui silloin, kun ihminen teki syntiä ensimmäisen kerran.

Tunnet kertomuksen 1. Mooseksen kirjassa luvussa kolme. Käärme ehdotti, että ihminen tekisi jotain tullakseen enemmän Jumalan kaltaiseksi. Ihminen oli jo kuitenkin luotu Jumalan kuvaksi. Hänellä oli jo Jumalan kirkkaus ja luonne. Jumalan luomus oli täydellinen. Epäilys alkoi silti hiipiä sisään. Ehkä ihmisen kaikesta huolimatta tuli tehdä jotain tullakseen enemmän Jumalan kaltaiseksi. Ihmisen ensimmäinen ongelma oli identiteettiongelma. Hän alkoi miettiä, kuka hän todella oli. Viikunapuun lehdet, joihin ihminen yritti verhoutua, tulivat esikuviksi omille yrityksillemme pyrkiä puhtauteen Jumalan edessä. Jumala antoi kuitenkin kuvan paremmasta vanhurskaudesta. Hän puki Aadamin ja Eevan nahkaan, ts. viaton veri vuodatettiin heidän epäonnistumisensa tähden. Se oli kuva Jeesuksen verestä, joka kerran sovittaisi koko ihmiskunnan Jumalan kanssa.

Voimme epäillä identiteettiämme Kristuksessa samalla tavalla kuin ensimmäiset ihmiset. Aina ei tunnu siltä, että olisimme puhtaita ja vanhurskaita. Ei ehkä myöskään tunnu siltä, että omistaisimme ”kaikki taivalliset siunaukset”  Kristuksessa, tai että tuntuisi riittävältä voida vain luottaa siihen, mitä jo on tehty (ristillä).

Uskon sinun tietävän, että Jeesus tehtiin synnyksi meidän tähtemme (2. Kor. 5). Oliko Jeesus tehnyt syntiä? Ei. Sillä tosiasialla, että hänet tehtiin synniksi, ei ollut mitään tekemistä hänen tekojensa kanssa. Muista, että sinun vanhurskautesi liittyy yhtä vähän sinun tekoihisi! Puhtautesi ja asemasi Jumalan edessä on täydellisesti vain Jumalan työ, vain armosta ja vain lahja.

Ihmeet ovat yksinkertaisia
Ihmisinä olemme rajallisia. Sinulla on kuitenkin henkilökohtainen suhde Häneen, joka on rajaton. Juuri siksi sinulla on mahdollisuus kokea yliluonnollinen ulottuvuus elämässäsi.

Monet miettivät: ”Mitä minun pitäisi tehdä, että näkisin Jumalan toimivan elämässäni?” Kysymys tuntuu oikeutetulta erityisesti silloin, kun olet rukoillut, mutta tuntuu kuin mitään ei tapahtuisi. Paavali antaa vastauksen kolmannessa luvussa kirjeessään galatalaisille. Ei ole kyse siitä, ”mitä pitäisi tehdä”, vaan mitä jo on tehty!

Miten sinusta tuli Jumalan lapsi? Sinä kuulit ja vastaanotit! Miten voit nähdä Jumalan toimivan elämässäsi? Samalla tavalla. ”Kuulet ja vastaanotat”. Älä tee uskosta monimutkaista. Jos olet uskova, sinulla on usko sydämessäsi.

Älä siksi kuuntele opetusta, joka sumentaa evankeliumin tai huolestuttaa enemmän kuin vahvistaa uskoa. Kun näet evankeliumin sen kaikessa yksinkertaisuudessa ja voimassa, et voi muuta kuin uskoa, että se koskee myös sinua.

Muista – Jumalan ihmeet eivät tapahdu ”sinun” pyhyytesi kautta, vaan sen uskon kautta, jonka Jeesus elämässäsi vaikuttaa (Apt. 3).

Pyhitys on yksinkertaista
Samoin myös pyhitys on yksinkertaista. Ei ole kysymys siitä, että näet koko ajan vain omat puutteesi ja heikkoutesi. Niin tehdessäsi masennut helposti. Ei ole kyse myöskään siitä, että yrität osoittaa itsellesi, toisille ja Jumalalle ”että todella otat uskosi vakavasti”.  Jumalan silmissä olet jo nyt pyhitetty Kristuksessa. Näe itsesi Jumalalle erotettuna. Kristuksessa sinulla on Hänen luonteensa. Anna sen tulla esiin.  Näe, mitä sinulla jo on. Monet hyvät hedelmät tulevat esiin, kun identiteettisi on Kristuksessa. Alemmuudentunteet, hylkääminen ja epävarmuus katoavat. Uskallat alkaa elää. Tärkeintä ei ole, mitä muut sinusta ajattelevat, vaan alat sydämestäsi etsiä tapoja palvella ja siunata muita. Palveleminen ja antaminen tulee hedelmäksi elämässäsi.

Vielä kerran; sinun elämäsi on Jumalan lahja sinulle. Evankeliumi on Jumalan lahja sinulle. Ehkä sinun on aika jälleen löytää evankeliumin valtavan vapauttava voima. Me EKM:n tiimissä emme       
ajattele sinua vain potentiaalisena tukijana. Tahdomme nähdä evankeliumin murtavan läpi ja kukoistavan sinun elämässäsi yhtä lailla kuin ihmisten elämässä muissa maissa. Siten löydät oikean motivaation evankeliumin levittämiseen. Perinteet ja uskonto yrittävät saada sinut tuntemaan, että et koskaan ole kyllin hyvä, et koskaan anna tarpeeksi, tai että Jumala ei koskaan ole sinuun tyytyväinen. Silloin on hyvä muistaa, että evankeliumi ei ole vain kaukaisia ”lähetyskenttiä” varten. Se on sinua varten!

Lähetystyö on yksinkertaisesti sitä, että autamme jotakuta vastaanottamaan kaiken sen rikkauden ja täyteyden, joka Kristuksessa on! •